De senaste tidernas skandaler med Allra och nu även Folksam har gjort att fokus ligger på företag som lurar sina kunder på ett eller annat sätt för att själva tjäna pengar. Det är givetvis alltid viktigt att företag är pålitliga och verkar ha kundens intressen i fokus men detta har förmodligen extra stor vikt när det gäller företag som hanterar ens pengar, så som försäkringsbolag, fondbolag och banker.
Allra skötte sina fonder med egen vinst i fokus och mjölkade dem på pengar på spararnas bekostnad och Folksam ser ut att ha kört med oschyssta metoder för att få folk att flytta sin tjänstepension till dem. Sådana saker skadar helt klart förtroendet för företagen och kunderna känner sig utnyttjade och lurade.
Frågan är hur ofta sånt här händer? Nu menar jag inte i första hand det som Allra har gjort, då detta verkar vara uppenbart lurendrejeri, snudd på olagligt. Jag tänker mer på Folksam och liknande fall där t ex banker, försäkringsbolag och andra finansiella institut antingen ger dig råd med sin egna vinst i fokus eller använder sig av en allt för aggressiv säljteknik.
Det troliga är att det är ganska vanligt att sånt här händer. Tyvärr förmodligen mycket vanligare än vad man vill tro. Det enda som gör att vi inte hör mer om dessa dåligheter är att ingen ännu har upptäckt oegentligheterna eller att ingen har slagit larm om dem. Det är ju t ex ingen direkt hemlighet att bankerna vill att kunderna ska köpa deras egna fonder istället för andra fonder, även om de andra egentligen är billigare och med lika eller bättre avkastning.
Företag har fokus på sin egen vinst i första hand
Som kund vill jag givetvis att företaget som hjälper till att hantera min ekonomi och investeringar / sparande ska lägga fokus på mitt välbefinnande. Jag vill att de ska göra sitt yttersta för att jag ska få bästa möjliga avkastning, gör bästa möjliga val och får bästa möjliga ekonomi. Tyvärr är det lite av en dröm att detta skulle vara verklighet.
Så länge företag så som banker, pensionsbolag, försäkringsbolag och andra aktörer är vinstdrivande så kommer det alltid att finnas en bakomliggande agenda vars mål är att företaget ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Det kan man också förstå på ett vis. Det är inte helt konstigt att företag vars mål är att tjäna pengar också försöker göra det.
Men inom områden där företag hanterar folks pengar och ger råd om deras ekonomi och sparande så kommer det alltid att finnas en slags grundläggande intressekonflikt. Kunden vill ha en objektiv rådgivning som går ut på att man får de allra bästa råden utifrån sina förutsättningar och mål samtidigt som företaget vill försöka balansera kundens bästa mot vad som är bäst för dem själva.
Man kan alltid ifrågasätta vad som är en rimlig fördelning mellan dessa två, ibland motstridiga intressen. Risken är att många företag har en klar övervikt mot sin egen vinst och bryr sig för lite om kunden. Ibland kan intressen givetvis sammanfalla – t ex då en viss bank kanske rekommenderar sin egen fond och den fonder också råkar vara det bästa alternativet – men i allt för många fall är det inte på det viset.
Bonussystem och / eller straff är farligt
Detta kommer alltid att vara ett problem på ett eller annat sätt, men med lite tur kan kunden komma undan utan att bli allt för lidande. Det stora problemet verkar vara när det finns någon typ av morot eller piska som tvingar de anställda att ligga på kunderna hårt för att sälja in företagets egna produkter.
Det kan vara olika typer av bonussystem som ger extra pengar eller priser till dem som lockar in flest kunder (så som Folksam verkar ha haft för dem som kunde dra in flest nya tjänstepensioner) eller bestraffningar för dem som gör ett sämre jobb. Bestraffningarna är kanske sällan uttalade men anställda känner press på sig att leverera för att undvika att få sämre lön, utpekas som dålig eller kanske till och med bli uppsagd.
När såna här system finns i ett företag så leder det till att de anställda, vars jobb i grunden är att rådgiva och hjälpa kunderna, i allt för stor utsträckning försöker leda in kunderna till det som är bäst för företaget. Detta eftersom att det också är vad som är bäst för den anställde på sikt. Då tappar man en stor del av det som företaget bygger på – vilket är tanken att hjälpa kunderna till bra ekonomiska beslut utifrån vad som faktiskt är bäst för dem.
Bankerna förmodligen inte bättre än försäkringsbolag som Folksam
Folksam har visat sig köra med ganska oschyssta metoder och mer eller mindre lurat folk att flytta sina tjänstepensioner till dem. Om man tolkar den bakomliggande kulturen med vinster och bestraffningar som baseras på hur många tjänstepensioner man kan leverera varje månad så är det ju ganska klart att en stor del av det oschyssta upplägget har vuxit fram just ur dessa system.
De anställda vill givetvis inte hamna i en situation där de ifrågasätts för att de har varit för dåliga på att dra in nya tjänstepensioner och då låter det ju mycket bättre att ha chans att vinna resor och att få bonusar och beröm jämfört med att riskera sitt jobb.
De stora bankerna har i princip samma förutsättningar för denna typ av beteende. De har så många egna tjänster som de vill sälja att det vore konstigt om det inte fanns en viss kultur även här som går ut på att företaget i sig pushar de anställda att sälja på kunderna de egna produkterna. Det handlar säkerligen till stor del om egna fonder.
När man pratar med en rådgivare om att investera i en Sverigefond är det t ex inte speciellt otroligt att denna rådgivare föreslår en dyrare aktivt förvaltad fond inom bankens egna utbud istället för att föreslå en billigare fond från en annan fondförvaltare, även om den fonden egentligen är bättre. Det känns ju säkerligen inte så intressant för en bank att skicka alla sina kunder till någon annan.
Om man tänker efter lite så inser man själv att de råd man får från sin bankman inte är helt opartiska och inte alltid bygger på vad som är allra bäst för just mig. Man har i bakhuvudet att de ju gärna vill tjäna pengar och därför föreslår sina egna produkter framför andras produkter, även om de andra kan vara lite bättre. Det gör att man kan vara lite kritisk.
Dock är det inte alltid så lätt att värja sig. Det är många som inte har någon som helst koll på investeringar, ekonomi, fonder och liknande och som litar på sin bankman rakt av. Kanske är vissa av dessa kunder lite väl naiva, kanske känner de att det inte finns något val eftersom de har så dålig koll själva att de måste fråga någon om råd. Oavsett är det många som drabbas.
Behövs mer information, mer transparens och mer fokus på dessa frågor
Jag välkomnar nyheten om Folksam då det sätter mycket mer fokus på frågor som denna. Det har alltid funnits en svag tanke i bakhuvudet att risken är att försäkringsbolag och banker etc sätter sin egen vinst före kunderna och nu får man en del bevis för detta.
Det gör att folk i allmänhet får en mycket större förståelse för hur det fungerar i praktiken med sådana företag och att man inte kan lita blint på dem. Förhoppningsvis kan man gå vidare från att titta bara på just Folksam och deras felsteg till att granska alla försäkringsbolag och sedan alla banker och finansiella rådgivare. Det skulle nog behövas.
Om man tog en titt så skulle man säkert snabbt se att det finns många som inte har kundens välbefinnande i första rummet utan mer bryr sig om sin egen vinst. Det är som sagt svårt att hitta en klar lösning på detta men så länge folk vet hur det ligger till och strålkastaren är riktad mot de företag som eventuellt gör på detta vis så kan det nog påverka en hel del.
Att ha bra förtroende för sin bank är givetvis viktigt då tanken är att man till en viss del ska lägga sin ekonomi i deras händer. För den som inte är så duktig på det här med investeringar och ekonomi blir det ju dessutom ännu viktigare att ha tilltro till sin bankman och våga lita på att denne ger råd som är bäst för kunden.
Frågan är ifall man i framtiden kan man tänka sig att en del banker och andra företag väljer att lägga mer fokus på kundens bästa och mindre fokus på sin egen vinst, helt enkelt för att de kan tjäna mer pengar på att få extra kunder. Om man som företag profilerar sig som de ärliga som alltid har kundens bästa i åtanke, även om det innebär att man offrar sig själva, så kan det vara ett riktigt bra sätt för att locka kunder.
Personligen så tycker jag att det låter bra. Jag skulle själv välja en sådan bank om jag visste att de verkligen satte mig som kund först. Den banken skulle förmodligen få många kunder, så länge det bara gick att visa på att de verkligen satte kunden först. Exakt hur man skulle gå till väga för att nå denna höga nivå av transparens och öppenhet etc är svårt att säga, men att vi just nu fokuserar på Folksam och deras problem innebär starten på något större skulle jag tro.
Kommentera