I veckan som gick uppmärksammades i media att ett antal kreditföretag inte låter göra, vad man kallar, tillräckligt omfattande kreditupplysningar på sina kunder. Vilket leder till lån trots att kunden har betalningsanmärkningar. Detta förfarande är klandervärt menar konsumentverket som nyligen gjort en utökad granskning av smslångivare. En anledning till varför konsumentverket ytterligare gått in och studerat långivare är att fler och fler svenskar skuldsätts på grund av obetalda smslån.
I undersökningen står det klart att flera lånebolag slarvar när de kollar upp nya kunder. Kreditvärdigheten bedöms mer eller mindre enbart utifrån den deklarerade årsinkomsten, vilket gör att många långivare missar flera viktiga bedömningsbitar av kundens återbetalningsförmåga. Flera kreditgivare gör även bristfälliga kreditupplysningar och lånar ut trots att kunden har skulder sedan tidigare.
Denna gång är det framförallt Folkia-koncernen och smslångivaren Kredit 365 som hamnat i blåsväder. Konsumentverket anser nämligen att långivarens smslån ligger på gränsen till att vara ocker, en typ av ränta som inte är tillåten enligt svensk lag. Sedan tidigare är det även lag på att låneföretag skall genomföra ordenliga kreditupplysningar på kunder i samband med att nya smslån upprättas. Vilka effekter uppmärksamheten kommer att få på Kredit 365 är i dagsläget svårt att sia om, för närvarande fortsätter utlåningsverksamheten precis som tidigare.
Kommentera